De caravans lijken wel Lego-blokjes

Zeeland vanuit de lucht bekijken is weer eens wat anders dan vanaf de grond. In plaats van omhoog te kijken vanaf je handdoekje op het strand, kijken we nu een keertje omlaag. Hoe is het om Zeeland vanuit boven te ervaren?

Image

De koeien lijken net plastic speelgoedbeestjes en de witte caravans Lego- blokjes. Vanuit de lucht ziet Zeeland er heel anders uit. Het motto van CessAir is dan ook ‘Beleef Zeeland anders!’

Maar wat maakt een rondvlucht over Zeeland nou zo leuk en bijzonder? Enno Belderok, eigenaar van CessAir, geeft meer redenen. “Ten eerste is het heel bijzonder om je huis of de plek waar je op vakantie bent van boven te zien. Wanneer kun je dat nu doen? In een groot vliegtuig als je op vakantie gaat, zie je niks. Tijdens een rondvlucht heb je de kans de omgeving ook echt te bewonderen.”

Ook kan een rondvlucht juist voor mensen met vliegangst een goede optie zijn. “Angst voor vliegen is vaak angst voor het onbekende. Voor en tijdens de vlucht leer je veel over hoe alles werkt. Dit stelt mensen vaak gerust.”

Naast een leuke en aparte manier om Zeeland te zien, is een rondvlucht ook een erg origineel cadeau. “Veel van de rondvluchten worden als cadeau gegeven voor een speciale gelegenheid.”

Als je eenmaal besloten hebt om een rondvlucht te maken, is het belangrijk om de weersomstandigheden in de gaten te houden, waarschuwt Enno. “Veel mensen denken dat je het beste uitzicht hebt op een zonnige dag, maar dat is vaak niet zo. Warmte geeft nevel en heiigheid. Op een koude en heldere dag kijk je vaak wel zestig tot zeventig kilometer ver!”

Het is belangrijk om je te realiseren dat wanneer je vervolgens een datum hebt gekozen, het weer natuurlijk altijd nog anders uit kan pakken. “De piloot beslist uiteindelijk of hij wel of niet de lucht in gaat. Kan het niet dan kan het niet”, zegt Enno standvastig. ” Veiligheid staat voorop.”

Wanneer alles er dan positief uitziet, beginnen voor veel mensen de zenuwen wel een beetje op te spelen. “Voor ons is vliegen net als autorijden, de normaalste zaak van de wereld, maar voor de klanten is het vaak wel eventjes spannend.” Gelukkig doet Enno altijd zijn best om de mensen op hun gemak te stellen. En dat werkt. “Het scheelt erg als de piloot zelf zeker is van zijn zaak. Dat voelen mensen aan. Ook leg ik alles goed uit, zodat passagiers weten wat er gaat gebeuren.”

Na het uitleggen van alle basisinstrumenten van de C172, en het doornemen van de checklist, is het tijd om plaats te nemen in het comfortabele leren stoeltje van het vliegtuig. Vervolgens rijdt de piloot naar de met gras bedekte startbaan. Nog wat laatste checks, koptelefoon op je hoofd en je bent klaar om de lucht in te gaan. Na een korte aanloop is het vliegtuig zo omhoog. De wiebeligheid van de vlucht valt meestal erg mee. “Veel mensen denken dat zo’n klein vliegtuigje verschrikkelijk veel turbulentie heeft, maar meestal gaat het allemaal heel soepel in de lucht”, weet Enno.

Voordat je het in de gaten hebt, zit je op vijfhonderd meter hoogte en kijk je over Zeeland uit. Grote groene velden, glinsterende wateren en miniscule huisjes, bootjes en dieren. Wat een uitzicht!

Als de omstandigheden goed zijn en je voorin zit, wil de piloot je soms nog wel eens het vliegtuig zelf laten besturen. Een unieke kans die je een heel vrij gevoel geeft. “Het is wel belangrijk dat je rustig bent en goed luistert”, waarschuwt Enno.

Na twintig tot zestig minuten gevlogen te hebben – afhankelijk van je keuze – ga je terug naar de landingsbaan. En wees niet bevreesd, vaak is de landing erg rustig en voel je er amper wat van. Enno lacht: “Het gaat vaak soepeler dan bij grote vliegtuigen.”

Image

Toerisme is belangrijk voor CessAir

Enno Belderok (48) richtte het bedrijf CessAir twaalf jaar geleden op. “Vliegen is zo leuk en fascinerend. Als je eenmaal begint, raak je verslaafd.” Toen Enno vroeger op school zat, vertelden ze hem dat hij geen pilotenopleiding kon doen omdat hij een bril droeg. “Ik vond dat verschrikkelijk jammer en ben toen maar bouwkunde gaan studeren.” Toen hij zijn interesse in vliegen later weer wilde oppakken, kwam hij erachter dat perfecte ogen geen vereiste zijn. “Gelukkig heb ik toen alsnog de pilotenopleiding kunnen doen. Na vele jaren modelvliegtuigjes bouwen, was dat geweldig natuurlijk.” Omdat vliegen wel een hele dure hobby bleek te zijn, besloot Enno drie jaar later zijn eigen bedrijfje op te zetten. Ondertussen heeft hij in totaal al 1500 vlieguren gemaakt.

CessAir is in bezit van vier vliegtuigen, waarvan er twee gebruikt worden voor rondvluchten en twee voor privé- en lesvluchten. De piloten van het bedrijf zijn vaak net afgestudeerd. “Ik vind het belangrijk om deze jongens en meisjes de kans te geven ervaring op te doen. Tijdens hun opleiding hebben ze nog niet te maken gehad met passagiers. Hoe ze daar mee moeten omgaan, is belangrijk om te leren.”

Een hoge prioriteit voor Enno is de veiligheid van de vluchten. “CessAir heeft als één van ongeveer tien bedrijven in Nederland een Europese rondvluchtvergunning, genaamd AOC. Dit betekent dat we aan alle eisen van de Inspectie Verkeer en Waterstaat voldoen.” Dit is dezelfde vergunning als bijvoorbeeld KLM heeft. “Het enige verschil is dat zij een vergunning van punt A naar B hebben en wij van A naar A, omdat we met rondvluchten op dezelfde plek weer eindigen.”

Enno werkt voor elke vlucht met een checklist. “Na een tijdje is het heel verleidelijk om deze lijst over te slaan omdat je alles toch wel weet, maar het is belangrijk om consequent en bewust bezig te blijven. 99 procent van de vliegtuigongelukken gebeurt door menselijke fouten.”

Toerisme heeft een grote invloed op CessAir. “Het is een belangrijke toegevoegde waarde voor ons.” Door het slechte weer de afgelopen tijd konden er niet veel rondvluchten gemaakt worden. “Gelukkig is er voor mij geen grote zakelijke druk, omdat ik mijn brood hier niet mee verdien.” Zijn voornaamste baan is in de bouw.

Tijden en prijzen

  • Rondvluchten met CessAir zijn te maken op dinsdag en donderdag en duren 20, 30, 45 of 60 minuten. De prijzen bedragen respectievelijk 110, 150, 210 of 270 euro per vlucht. Er kunnen maximaal drie mensen mee.
  • Vlieg- en proeflessen bij CessAir worden gegeven i.s.m. Aero Club Zeeland.
  • Op vliegveld Midden-Zeeland kun je ook parachutespringen, zweefvliegen en het Wings to Victory museum bezoeken.
  • Vliegveld Midden-Zeeland, Calandweg, Arnemuiden.
  • www.cessair.nl
  • www.zeeland-airport.nl
Advertisements

2 thoughts on “De caravans lijken wel Lego-blokjes

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s